Lugnat ner mig

hallå!
Nu har jag lugnat ner mig, haha. Kanske för att jag har fattat. Nu ska ajg lägga mig och sova, sover förhoppningsvis lugnt inatt nu när jag har fattat det drä, men det är ju fullmåne. Hmm, får se hur bra jag sover. God natt och sov gott:D
Nu behöver ni inte läsa mer om ni inte vill, skriver detta för min egen skull.

Vätejon är en väteatom som blivit av med sin elektron. När en syra möts med vatten så släpper den i från sig alla vätejoner om det är en stark syra. Är det en svag syra kanske den bara släpper ifråån sig ½.
Eftersom att syror och baser motverkar varandra, och syror släpper ifrån sig vätejoner så är det ganska logiskt att baser drar till sig vätejoner. Så när en bas möter vatten så tar den vätejoner från vattnet. Det som återstår av vattnet blir då hydroxidjon (OH- tror jag). Ju fler vätejoner basen tar desto fler OH- bildas och desto starkare är basen. Ha! Jag har fattat!!!:D:D:D

Sov så gott nu, puss och kram<3

Kommentarer
Postat av: pontus

tack amanda, du har räddat mitt kemi prov, jag har glömt det som du skrev längst ner i dethär inlägget i skolan:P

2008-10-13 @ 15:49:08
Postat av: Felicia

Håller med Pontus :)

Men jag sökte på google och där stog det att hydroxidjon är OH-....vad är rätt ? :p

2008-10-13 @ 15:58:44
URL: http://feliiciias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0