Julen gör oss alla lycklig?

Hej!
Kommer precis från sängen, låg och höll på att somna när jag skulle in till Tilde för att säga god natt till henne.

Idag kom första tecknet på att det verkligen är vinter, det snöade. Och med det känner man att julen närmar sig med stormsteg!
Jag älskar vintern och julen och allt som har med det att göra. Inte det att man får julklappar, utan allt det där med julen, jul handla (jag älskar det, trots att man blir av med alla pengar man hade kunnat köpa något "vettigt" för [läs: kläder till mig]) att julbaka, att planera allting, att komma hem från skolan och bara mysa framför den öppna spisen med en Latte eller en kopp te!
Ååå, jag älskar det!
Frågan är bara om alla gör det. Vi köper massvis med julklappar och bakar tills skåpen svämmar över och allt det där vi älskar med julen. Köper julskiva efter julskiva, och bara myser! Att gå ut i skogen och hugga en julgran, eller varöfr inte köpa en på Statoil? Det spelar ingen roll, utan det är meningen och tanken och allt det som räknas.

När man sitter här och tänker på allt mysigt som alla vi bara älskar, så tänker man på de som kanske inte har råd att fira jul, de som kanske knappt vet om att julen finns, de som sover i ett tält och dricker varmt vatten för att hålla värmen. Det är hemskt att det faktiskt finns de som har det så. Usch, inte kul alls att tänka på, men det är ju en verklighet för många, och en mardröm för oss.
Man försöker att tänka på allt det bra och mysiga, men mitt i allt julbak och så så känner man ändå sorg, sorg för det fattiga.
Man tror att de flesta "har valt det", genom att kanske skita i att få en hyffsad utbildning, men tänk om det är så att ens man/fru går bort, man har egen firma och klarar inte av att sköta den mitt i all sorg. Helt plötsligt är allt borta. Ena dagen har man det perfekta livet, andra dagen står man där mitt i stan med en gitarr man önskade att man kunde spela på.

Det är alltså så att de flesta av oss älskar julen, det gör vi verkligen. Men för vissa är det kanske en pina att berätta att det inte fick något i julklapp, att deras julklapp är tak över huvudet, och en chokladkaka det har sparat lite pengar i månaden i ett helt år, för att få sig lite jul känsla, vi har det alltså väldigt bra, och ändå klagar vi över att vi inte fick den där datan som kostar 10 000:-.
Tänk på att vissa kanske är överlycklig över att få en chokladkaka vartannat år, så hurrni var nöjd med det ni har, och framförallt njut verkligen av julen, för alla har det inte lika bra som er.
Tycker ni jag har helt fel?

Med detta säger jag godnatt♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0